Monere (o mie şi unu de rânduri): Cânturile 9-16
IX
ar fi mai simplu să scriu despre iubire
despre iubire poţi scrie orice şi nimeni nu te-ar putea contrazice
dar mai bine scriu despre rănile mele
despre lipsa mea de imaginaţie
despre pierderea contururilor într-un fel de orbire
aşadar un poem într-un poem
despre
Descrierea rănii
invocăm durerea din lipsă de imaginaţie
pierderea contururilor ne înspăimântă infinit
mai puţin decât cucerirea lor
plase de cuvinte înconjurându-ne plajele
sufletului (surprinzător de goale chiar vara)
de teama rechinilor (ce formă pură
apodinamică la fel de rapidă precum coapsele tale fumegînde)
plecat în căutarea cuvântului (perfect alibi pentru orice eşec
efectul de inlunaţie al textului poate devasta
orice rid) absenţa cuvântului invocată de lipsa desprinderii
cucerirea contururilor prin despicare
desprinderea de cuvânt la fel de dureroasă ca o
desprindere de retină
„vino tu contur viu al cuvântului meu despicat
limbă de şarpe rostind adevărul: mormântul cuvintelor
necunoscute doar sunetul pur şi continuu să suni din corn
pînă cînd vei alunga moartea până când se va întoarce
bourul rănit din vânătoare până când umbra
tremurătoare a morţii va fi alungată
până când mugetul bourului rănit îţi va sfâşia grindină grea
frunzele sufletului tău expuse sub cerul de iulie”
„vino tu cuvânt al conturului meu despicat rană a
scrierii mele rostind doar adevărul despre propria mea descriere
vino să fii rana scrisului meu albastra rană a scrierii mele
vino şi fii semnul meu de glorie al unui război dinainte pierdut”
trupul tău amintind de-o oglindă topită înfrânge
lumina mugurii nopţii sufocaţi de contururile tale glorioase
trupul tău pe care-l iubesc amintindu-mi de-o rană
răsfrângând lumina străveziu precum amintirea cuvântului
trupul tău e o rană perfectă
invoc iubirea din lipsă de imaginaţie
plasa de tăceri înconjurându-te absoluta mea rană
amintirea ta e mai dureroasă decât un cuvânt mai dureroasă decât o
desprindere de retină mai dureroasă decât desprinderea de o rană
invocăm linia din lipsă de imaginaţie
legăm snopi de stele pentru o rană comună orion carul mare
carul mic şi pentru steaua polară singura rană a cerului
(celelalte stele nu sunt decât răsfrângerea în cioburile aceleiaşi
oglinzi fumegânde în care universul se frânge)
va veni rana şi va avea semnul tău recucerirea contururilor
invocată de absenţa desprinderii
desprinderea oglinzii şi prăbuşirea durerii în iubire
întunecată desprindere de retină
„vino tu rană a cuvântului despicată de însăşi
existenţa cuvântului rostind adevărul altul întotdeauna: sex floare oglindă”
„vino tu rană a cuvântului mai pură decât însăşi desprinderea-n
conturul ştiut teribilă străvezie rana cuvântului
albastră ca orice rană în despicare albastră ca orice desprindere
mai străvezie decât iubirea mai străvezie decât însăşi lumina”
„vino tu rană a cuvântului meu rană comună mai pură decât
linia invocată din lipsă de imaginaţie
mai pură decât absenţa stelei polare”
trupul tău amintind de-o oglindă topită înfrânge lumina
sau poate trupul tău e singura rană posibilă
plase de cuvinte înconjurându-ne imaginare linii legând – ne-n snopuri stele
firul ariadnei nu e decât descoperirea conturului şi
labirintul e rana suficientă sieşi
o, visul rănii de-a fi devorată de rană
aşa cum minotaurul ar fi sfârşit devorând zidurile labirintului
aşa cum cuvântul sfârşeşte devorându-se
aşa cum linia se autodevoră despicându-se
desprinderea de rană mai dureroasă decât
desprinderea de cuvânt mai dureroasă decât
desprinderea de retină mai dureroasă decât
desprinderea luminii de întuneric
„vino tu cuvânt al rănii mele despicându-mi conturul
sufletului meu vino tu contur al sufletului meu despicându-mă
de iubire vino tu iubire contur al trupului meu despicându-mi conturul
trupului iubitei vino somn şi fii lumină vino lumină şi fii rană
vino rană şi fii cuvânt”
invocăm cuvântul din lipsă de imaginaţie
pierderea cuvintelor ne înspăimântă infinit mai puţin decât
cucerirea lor plasa de răni înconjurându-ne plajele cuvintelor
(surprinzător de goale în orice anotimp)
plecat în căutarea rănii (perfect alibi pentru orice eşec
efectul de incantaţie a textului poate devasta orice rid)
absenţa rănii invocată din lipsa desprinderii
cucerirea contururilor prin despicare
desprinderea de rană la fel de dureroasă
ca o desprindere de cuvânt.”
în urechi îmi răsună
raze capricioase de lună
ecouri mai noi şi mai vechi
singure sau poate perechi
toarse întoarse până când se strâng în picătură
chinezească
zgură dură în gură
amestec de lacrimi şi iască
eşti în pagini aurii deci exişti
X
cineva ne spune moartea este singurul subiect serios
care ar trebui să ne preocupe
şi poate că are dreptate
iubirea nu e decât un pseudonim al morţii
visul rămâne o anticameră a morţii
iar viaţa nu este decât reversul aceleiaşi medalii
cap pajură cap cap şi capul se rostogoleşte ca
tăiat de ghilotină ca un ban greu de aur
ca un fruct greu şi preacopt
altcineva spune în faţa purei eternei morţi
viaţa nu e decât o imperfecţiune o îngrămădire de
evenimente întâmplări fapte fără nici o noimă
un fel de cancer o proliferare monstruoasă
de imagini de celule de cuvinte de semne
însemne semnale simboluri
natura însăşi e o aberaţie poate divină poate diabolică
nimic nu-i poate scăpa nici măcar cuvântul
eu cred cuvântul nu e împotrivire a naturii ci
numai o ezitare a ei
ezitaţi ezitaţi ezitaţi prieteni adică
vorbiţi vorbiţi vorbiţi
fără pretenţia de a fi eterni
fără ambiţia de a fi definitivi
fără orgoliul de a fi unici
o fascinaţia locului comun
o fascinaţia cuvântului comun
cât de puternic e cuvântul piatră
cât de încăpător e cuvântul casă
cât de luminos e cuvântul lumină
ai grijă ce faci îmi spune conştiinţa
ai grijă ce faci îmi spune instinctul
nu te lua la trântă cu timpul
va da cu tine de pământ de nu te vezi
îţi va zdrobi oasele
îţi va frânge grumazul
de n-o să te mai poţi ridica
niciodată
nu scrie despre lucruri trecătoare
peste ani nimeni nu-şu va mai aminti despre ele
şi atunci scrierile tale vor deveni anacronice
aluziile tale de neînţeles
colbul tăcerii se va aşterne peste cuvintele tale
peste rândurile tale şi nimeni nu te va mai înţelege
ai grijă ce faci îmi spune muza evită
tot ce este acum la modă
toate reclamele toate sloganurile
toate textele mnemotehnice memorabile
toate devizele vor fi uitate
cine va mai şti ce va să zică reclama
eşti în pagini aurii deci exişti
cine va mai şti de ce erai tu atât de revoltat
împotriva ei şi ce importanţă va mai avea acest lucru
eu cred scrisul e un soi de spaimă vărgată
scriem din dorinţa de a nu uita de a nu fi uitaţi
vor dispărea elemente vor dispărea sentimente
niciodată spaima căci
oamenii au clădit imperiul fricii
sub imperiul fricii
restul sunt artificii capricii vicii servicii
ceea ce contează cu adevărat este frica celui mai puternic
frica instinctuală a celui avut că-şi va pierde totul
aşadar se îngrămădeşte în maşini luxoase 4×4 în vile p+4
în baluri de cristal de binefacere
în jilţuri de ctitor prin biserici de ţară
ceea ce contează cu adevărat este frica celui mai puternic
frica instinctuală a celui avut că-şi va pierde totul
şi în primul rând respectabilul său nume de-aceea
îşi botează firme societăţi asociaţii colecţii fundaţii cu
propriul său nume cu numele soţiei cu numele odraslei
apare în almanahuri anale manuale donaţii publicaţii
eşti în pagini aurii deci exişti
XI
nimeni nu mi-a citit vreodată visele
nimeni nu mi-a descifrat coşmarurile
amarurile avatarurile
nimeni nu mi-a putut spune aceste
imagini au cutare semnificaţie
bifurcaţie vocaţie alteraţie altercaţie
să fiu atunci într-un alt timp şi spaţiu
să fiu spirală fără saţiu
s-adorm în versuri de horaţiu
în ritmuri de andante
în coşmaruri de dante
în comentarii savante
să fiu atunci într-un alt spaţiu şi alt timp
să fiu erou într-un olimp
puternic şi nătâng ca zeii
sclav izbăvit şi preasupus ideii
o jumătate androgină
de neastâmpăr şi iubire plină
o figurină din lumină
slut şi mut
amestec de foc şi de lut
cine să fiu cine să fiu
doar nisip şi pustiu
hidră vidră sau clepsidră
solist sau corist
mod timp sau aorist
în urechi îmi răsună raze capricioase de lună
ecouri mai noi şi mai vechi
singure sau poate perechi
toarse întoarse până când se strâng în picătură
chinezească
zgură dură în gură
amestec de lacrimi şi iască
eşti în pagini aurii deci exişti
XII
blestemat să fii mi-a spus urzitoarea cea rea
tot ce gândeşti să se prefacă în cuvânt
în apă în aer în foc şi pământ
şi fiecare cuvânt să rimeze cu altul
să-ţi fie ca-ntr-o cutie prea jos înaltul
totul să se sfarme ca-n farmec în melodie
să nu fii crezut să nu fii ştiut să nu fii urmat
rândul să pară prea uşor prea sprinţar
superficial banal
de vrei să spui rege să scrii ţar
în loc de piatră vatră
în loc de lună latră
de te gândeşti la viaţă să scrii despre moarte
în loc de idee să ai scânteie
blestemat să fii mi-a spus urzitoarea cea rea
tot ce scrii să se prefacă în rime
să nu cunoşti decât numere prime
să nu auzi decât muzica pe care alţii n-o pot auzi
să transformi orice noapte în putredă zi
nimeni să nu te creadă nimeni să nu te vadă
să adormi fără pală de vânt
nelegănat să adormi în cuvânt
blestemat acolo la erezie la iluzii la trezie
nimeni să nu te-asculte nimeni să nu te ştie
plouă peste noi chrişti cu îngeri trişti
eşti în pagini aurii deci exişti
XIII
despre natură
nu pot spune decât lucruri cu jumătate de gură
de unde începe şi unde sfârşeşte
totul se despică în coadă de peşte
cum de creşte ceea ce creşte
există cu adevărat moarte
sau totul se-mparte desparte
întregul e întreg şi partea e parte
există sacru există profan
există clipă există an
există haos ţesut diafan
există legi legile firii
ce rost are cerul ce rol trandafirii
există ziditor şi zidire
nuntă celestă mireasă şi mire
care ne este adevăratul statornicul chip
suntem duh divin eroi sau doar fir de nisip
aceste întrebări şi multe alte asemeni
mi le-a pus unul din gemeni
un copil
într-o zi de april
când natura se răzvrătise
se acoperise de colb se-nvelise în vise
ce să-i spun ce să-i răspund
ceva definitiv ceva profund
suntem o piatră pe prund
suntem şi bob de nisip
anonim fără nume sau chip
dar în egală măsură
suntem un etalon în natură
doar în noi creaţia se poate-oglindi
doar prin noi universul poate gândi
doar prin noi se frânge răsfrânge
doar prin noi poate râde sau plânge
(adevăruri banale cuvinte prea mari
ca să fie poetice univers sau creaţie
dar nu poţi avea mereu şi mereu starea de graţie)
deasupra mea plouă cu îngeri trişti
eşti în pagini aurii deci exişti
XIV
se spune despre om că ar fi furat frumuseţea profilului său
de la cal (martor e însuşi apollo)
că şoldurile unei femei seamănă perfect cu formele unei chitare
că ochii sunt fântâni ale sufletului
că forma unei nas poate schimba istorii
că buzele unei femei au gust de rodie de nectar de miere
că sânul de femeie împrumută frumuseţea
lui perfectă sfintelor potire
paharelor cu vin în petreceri barbare
se spune că omul este expresia totalei frumuseţi
şi poate fi închis într-un cerc
că este amintirea de cinci a stelei de mare
se spune că omul a luat chipul şi asemănarea Domnului
a divinului adică (sau invers)
totul (con)stă în mărime şi ordine spunea filosoful
nu există frumos scria criticul
căci frumosul este inefabil şi inefabilul
nu poate avea legi nu poate fi previzibil
prin urmare nu poate exista o ştiinţă
a frumosului estetica adică
omul a inventat unghiul drept iar Dumnezeu linia curbă
afirma pictorul omul de ştiinţă renascentistul
aşadar frumuseţea trebuie să fie o linie curbă neîntreruptă
ocolind obrazul unei tinere femei
alergând pe dealuri odihnindu-se în
zâmbetul unui copil din leagăn
ascunzându-se în ridul unui frunţi bătrâne
şi murind în ochiul încă deschis al unei fiinţe
sau poate e o linie curbă neîntreruptă
atingând petala unei flori
fructul aproape rotund al unui pom
perfecta-ncremenire a unei flori de mină
mângâind mlădierea de sabie a unui fir de iarbă
a unui sunet a unei inimi a unei idei
capricioasa faţă-a unui lac sau prea subtila mare
sau poate e o linie curbă neîntreruptă destinzîndu-se
odihnindu-se în arcul de luptă în curcubeu
astfel gândea prietenul poetul prizonier în bibliotecă
pregătindu-şi crima perfectă
versul care să taie
orice respiraţie
prin frumuseţea sa absolută
(de data asta doar de data asta
din respect pentru frumuseţe
pentru prietenul meu refugiat în bibliotecă
nu voi mai scrie pe hârtie false cuvinte
imposibilul refren
eşti în pagini aurii deci exişti)
XV
desigur acest poem ar putea să nu fi fost scris
nu trebuie să rişti de acum înainte nu ai dreptul să rişti
păzeşte-ţi endecasilabii ca pe o recoltă de porumb
de râtul mistreţilor flămânzi veniţi din pădure
cultivă parabola fii memorabil
nu te avânta în necunoscut poemul acesta te poate înghite
ca un şarpe boa ca o anacondă
nimeni nu mai vrea să-ţi pui sufletul gol pe masă
să-ţi vadă inima bătând
nimeni nu-ţi vrea cuvintele aruncate
nemestecate
caută-ţi metafore convenabile
desigur poemul acesta ar putea să nu fi fost scris
nu trebuie să dansezi pe sârmă pe muchie de cuţit
nu fă slalom printre cuvinte păstrează-ţi
imperturbabilul echilibru
ce frumos spuneai o pată fumegând pe-un tigru
ce profund te scufundai într-o ideogramă
pentru ce acest poem prea lung prea inform
prea incomod pentru tine şi pentru cititori
există o măsură în toate cine
să-ţi citească poemul dintr-o (ră)suflare
cu toţii alergăm dar nu ne obliga să facem un maraton
vom obosi vom abandona vom renunţa
sfaturi înţelepte desigur dar poemul acesta
îşi cere dreptul la existenţă aşa cum puiul
îşi sparge singur cu ciocul coaja oului
renunţând la orice protecţie
desigur acest poem ar putea să nu fi fost scris
sau poate că a fost scris mai demult
totul a fost scris chiar şi rândul acesta
răceala oricărui echilibru înfioară oglinzile
deasupra plouă cu îngeri blegi şi trişti
eşti în pagini aurii deci exişti
XVI
adormise
se albise
şi albise
chiar şi marele ulise
pânza albă îi murise
penelopa îi ucise
vise lise
mona-lise
Lucian Strochi
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.