ILEANA PLOSCARU PANAIT – LA CASA PRIETENIEI NEAMŢ – CHAMPAGNE-ARDENNE
Multă vreme s-a crezut că pamfletul este doar o specie literară; chiar dacă muzica oferise câteva exemple contrarii, impresia persista.
Cu atât mai surprinzătoare prezenţa pamfletului în plastică (cu excepţia pe care a constituit-o, evident, caricatura).
Grafica artistei bucureştene Ileana Ploscaru Panait este un amplu pamflet liric: expoziţia, grupată pe cale două teme principale (Femeia captivă şi Femeia, acest înger puţin cunoscut) constituie un superb şi agresiv elogiu adus frumuseţii feminine, eterne.
Nu este vorba doar de o colecţie de nuduri, ci de stări; interesează mai mult psihologia şi aproape deloc anatomia.
Aflată în rugăciune sau în poziţie fetală, femeie are o superbie de trestie şi o agerime de gazelă; caleidoscopice, petele de culoare sunt note muzicale într-o absolută muzică a sferelor.
Trupul femeii nu e acoperit de răni, ci de ochi; nimic senzual în aceste forme, unele ideale: putem vorbi în acest caz de o intelectualitate a nudului.
Tehnica rămâne cea a colajului, de obicei implicit. Rezolvarea e sinecdotică, realitatea nu poate fi percepută decât fragmentar, partea poate vorbi convingător despre întreg, restul e încă mister.
Liniile sunt uneori atât de fine, încât par o pânză de păianjen (Arachne, primul păianjen, nu a fost şi ea o femeie?).
O expoziţie de excepţie aflată în continuarea celor din Roma, Budapeste, Kanagawa (Japonia), Beijing sau Paris.
O şansă pentru publicul nemţean, răsfăţat în acest an cu câteva expoziţii-eveniment.
Lucian Strochi
(ASACHI, nr.20, p.7)
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.