COPILARIE (LIED)

lied-6Până să intru în adolescenţă,1
Păream candid şi plin de inocenţă,2
Lipsit de ticuri şi de indecenţă,3
Bunicii îi făceam chiar reverenţă.4
Pe piept nu îmi crescuse nicio excrescenţă,5
Visam la lucruri pline de esenţă6
Şi viaţa o trăiam intens, secvenţă
Cu secvenţă (cu consecvenţă).7
Nu mă-ncercase încă vreo demenţă,8
Şi nu mă bucurasem de clemenţă,9
Când mai greşisem prin perseverenţă.10
Nu mă gândeam pe-atunci la vreo docenţă;11
Eram copil cu-o vagă redevenţă.12
Am fost copil plin de decenţă.13

Lucian Strochi

Copilărie (LIED)   6  236

 

Până să intru în adolescenţă,1– acest lied are ca temă timpul, personificat, deghizat în vârste. Copilăria este o trecere, iar adolescenţa „o poartă pe care o deschide cineva şi nu o închide nimeni” –cum spuneam într-un vers cândva.

Păream candid şi plin de inocenţă,2 – printre caracteristicile copilăriei sunt candoarea şi inocenţa, care vin din inexperienţă şi nu din puritate, cum s-ar crede.

Lipsit de ticuri şi de indecenţă,3datorită inocenţei,la un copil nimic nu este indecent, nici măcar nuditatea. Ticurile apar ca o uzură a organismului.

Bunicii îi făceam chiar reverenţă.4 – o întoarcere pe jumătate ironică la „belle epoque”, la vremurile de odinioară.

Pe piept nu îmi crescuse nicio excrescenţă,5 – ambiguitate: excrescenţele pot fi sân ii dacă e vorba de o fată sau părul dacă e vorba de un băiat.

Visam la lucruri pline de esenţă6 –adolescenţa este perioada unui imaginar dezlănţuit, a prolepselor.

Şi viaţa o trăiam intens, secvenţă

Cu secvenţă (cu consecvenţă).7 – adolescenţa e prima perioadă a omului unde timpul nu mai e un continuum ca în copilărie, ci devine, aproape cinematografic, o suită de secvenţe.

Nu mă-ncercase încă vreo demenţă,8adolescenţa presupune multă visare, o trăire intensă, dar lipsită de violenţe, de derapaje.

Şi nu mă bucurasem de clemenţă,9până la 14 ani, copilul şi apoi adolescentul nu răspunde penal pentru nicio faptă. Traducerea ar fi următoarea: fiind un copil obişnuit, făcând doar boacăne, greşeli neînsemnate, copilul nu beneficiază de nicio clemenţă, pentru că nu era cazul.

Când mai greşisem prin perseverenţă.10 la copii, perseveranţa este o calitate (rară).

Nu mă gândeam pe-atunci la vreo docenţă;11copilul şi   adolescentul nu îşi propun să devină oamenii de ştiinţă, academicieni, ci aviatori, şoferi, meserii dinamice şi care nu solicită exagerat intelectul.

Eram copil cu-o vagă redevenţă.12e vorba probabil de lipsa unei moşteniri importante.

Am fost copil plin de decenţă.13 –eul liric se autocaracterizează, autoproclamându-se „copil cuminte”.

Trei lucruri ar mai trebui subliniate. Liedul este dedicat timpului, sugerându-se curgerea lui printr-un subtil ritual de trecere. Liedul este scris în monorimă, pentru a-i asigura o muzicalitate deosebită.