CALUL (BESTIAR) (4)
Calul este un animal cosmofor, primordial, htonian, terimorf, solar, clarvizionar, simbol al timpului, al trecerilor, al iniţierii, al curăţeniei, uranian, fantastic, heraldic, prevestitor de nenorociri, simbol al frumuseţii şi al înţelepciunii, vorbitor.
Citesc în Upanişade2 – upanişadele sunt o parte din Vede şi formează Scripturile hinduse, care formează principiul spiritual al hinduismului vedic. Upanişadele sunt contemplaţii mistice sau spirituale ale vedelor şi sunt cunoscute ca Vedanta (punctul culminant, sfârşitul vedelor); cele mai vechi upanişade sunt Brhadaranyaka şi Chandogya, datate în secolul VIII î.H. Tot din upanişade aflăm omul ajungea la starea de nemurire prin sacrificiul calului cosmic.
Despre fantastice cavalcade3– prin cavalcade înţelegem şi avântul asupra cosmosului.
Şi înţeleg
De ce un cal
Nu e un animal,
Ci universul întreg.4 – calul este un animal cosmofor. Versurile următoare nu fac decât să privească prin epură o translaţie animal – natură –cosmos.
Pe înţelesul tuturora:
Capul calului e aurora;5 – această „înţelegere” a calului nu e posibilă fără sacrificiul calului. Din upanişade aflăm că aurora este capul calului holocaustului
Soarele e ochiul6, – tot din upanişade
iar vântul
E sufletul ce-a cunoscut cuvântul;6 – din upanişade
Munţii – ficatul şi plămânii;7 –din upanişade. Imaginile medievale îl prezintă la fel de om diferitele organe ale sale căpătând valenţe cosmice.
Lunile şi zilele săptămânii – din upanişade
Articulaţiile;8 –calul este prezentat atât spaţial, cât şi temporal, adică total
Spaţiile
Se ascund în pântec;9 –de fapt în text apare cuvântul spaţiu (la singular), deci universul e prezentat unitar
Nechezatul este cuvânt şi cântec;10 –nechezatul lui este limbajul
Partea din faţă a corpului e soarele la răsărit;11
Trupul e anul12, – trupul se identifică cu timpul, cu un an cosmic
crupa este asfinţit; 13– crupa este opusă capului, aşa cum răsăritul se opune apusului
Fluviile sunt venele14, – translaţiile nu mai sunt atât de surprinzătoare dacă acceptăm această hiperbolă gigantică. În upanişade mai apare şi nutreţul lui care este…nisipul din deşert.
focul – grumazul14; – din upanişade. Focul a fost asemănat cu coama calului (ca la leu)
Cerul – spinarea15, – din upanişade
şaua – talazul16; – e un adaos personal
Polii – flancurile17, – din upanişade. Ca animal cosmofor, fiecare parte a calului este importantă.
emisferele – coastele18; – din upanişade
Oasele – astrele ;
Nourii – carnea19, –din upanişade chiar într-un asemenea imaginar debordant se păstrează anumite date real(list)e: oasele sunt mai dure decât carnea, aşa cum astrele par mai dure decât norii
zilele şi nopţile, călătoarele –
Picioarele20; – din upanişade. Din nou e subliniată valoarea temporală a calului.
Urina este ploaia21, – am mai întâlnit această idee şi la alte popoare; mai mult urina jaguarului poate forma chihlimbarul sau chiar jadul.
pământul – pielea22; – pământul este pielea animalului (aceeaşi valoare o găseam şi la taur)
Arborii şi ierburile – coama23. – tot acest efort formidabil de a cosmiciza calul, are în upanişade un cvadriplu rol: ca iapă va da naştere zeilor; ca războinic –Gandharva-şilor (oamenilor-cai); ca fulger -demonilor , iar calul obişnuit va da naştere oamenilor.
Când cunoaşte teama,
Din tremurul lui se naşte tunetul,
Sunetul.
Părăsite şei sunt munţii:24 –e interesantă istoria acestui vers şi al întregului micropoem care se încheie cu refrenul: caii au fugit prin văi. Am scris versurile pe la 14 ani, după ce am avut o halucinaţie şi când întregul univers mi s-a părut că e tributar, dependent de cal. Desigur auzisem de „şeile munţilor”. Evident caii primordiali au dispărut, au fugit, lăsând în urma lor universul marcat de formele şi atributele calului.
Lucian Strochi
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.