GAZELUL APOCALIPSEI DIN NOI
Pogoară noaptea ca un pansament,1
Ca versul unui poet decadent. 2
În vremi ca astea, timpu-i delincvent,3
Nimic nu ne ridică-n transcendent.4
E frica, tot mai mare continent,5
Îngheţu-i ultim, suprem argument.6
Nimic nu mai apare-n testament,7
Nimic nu apare pe firmament,8
Trăim din incident în incident 9
Şi omu-i tot mai mult un instrument.10
Arar apare câte-un insurgent11
Şi, între lucruri, câte-un ligament. 12
Se pare că nimic nu-i permanent, 13
Nimic nu mai apare pertinent,
Totul e frânt, segment, pigment, fragment,
Sau totul e doar fals, vag, ornament.14
De când n-ai mai trăit un sentiment?15
De când n-ai mai trăit plenar, ardent? 16
E-năbuşit din faşă-orice talent, 17
Şi veacul moare, descendent, dement. 18
Lucian Strochi
GAZELUL APOCALIPSEI DIN NOI (19)
Pogoară noaptea ca un pansament,1 – expresia „coboară noaptea” am întâlnit-o prima dată la T.S. Eliot (Coboară noaptea peste noi…). Am completat-o cu o comparaţie care mi s-a părut interesantă. Noaptea este ocrotitoare, ca un pansament, protejându-ne de răutăţile zilei; toamna poate fi albă ca un pansament, întrucât de apără, dacă e albă, de somn şi de moarte.
Ca versul unui poet decadent. 2 – versul uni poet decadent va fi unul surprinzător, neobişnuit, vorbind despre nevroze, anxietăţi.
În vremi ca astea, timpu-i delincvent,3 –personificare. Timpul este cel care fură, ne fură, este capricios şi contradictoriu, trădător şi insensibil, chiar asasin, deci…delincvent.
Nimic nu ne ridică-n transcendent.4 –lumea noastră este lipsită de avânt, de credinţă, de ideea de ascensional şi de zbor. E o lume a glodului, primitivă, instinctuală.
E frica, tot mai mare continent,5 –ordinea lumii e bazată pe frică.
Îngheţu-i ultim, suprem argument.6 – încălzirea globală, urmată de o glaciaţiune ne opresc să poluăm şi să distrugem şi mai mult pământul.
Nimic nu mai apare-n testament,7 – nu mai avem ce lăsa în urmă strămoşilor.
Nimic nu apare pe firmament,8 –niciun lucru nu mai e luminos, nici speranţa, gloria, spectacolul.
Trăim din incident în incident 9 –trăim fără vreun ţel în viaţă, trecând din accident în accident, întâmplarea fiind singurul nostru rege.
Şi omu-i tot mai mult un instrument.10 – altă dată stăpân al lumii, omul se robotizează devenind o unealtă, un instrument.
Arar apare câte-un insurgent11 – un om liber apare ca fiind un insurgent, un anarhist, un răzvrătit, un inadaptabil.
Şi, între lucruri, câte-un ligament. 12 –apar timid şi unele legături între lucruri şi cuvinte.
Se pare că nimic nu-i permanent, 13 –ambiguitate: nu ştim dacă actuala stare este schimbătoare sau încercările timide de a depăşi această stare. Oricum efemerul, dinamicul e de preferat eternului, staticului.
Nimic nu mai apare pertinent, – acuzăm tot mai mult o criză a valorilor, lipsindu-ne reperele, etaloanele, modelele.
Totul e frânt, segment, pigment, fragment,
Sau totul e doar fals, vag, ornament.14 – viziunea noastră nu mai e una panoramică sau globală, integratoare, ci frântă, o suită de secvenţe, falsă, rar ţipător ornamentată, lipsind bunul gust şi bunul simţ.
De când n-ai mai trăit un sentiment?15 –într-o asemenea lume, sentimentul ea devenit vetust, un arhaism, un anacronism.
De când n-ai mai trăit plenar, ardent? 16 –momentele astrale, amplitudinile emoţionale, spirituale au fort uitate.
E-năbuşit din faşă-orice talent, 17 –parcă pentru a se proteja, turma acţionează gregar, ucigând talentul, geniul, originalitatea.
Şi veacul moare, descendent, dement. 18 – sfârşitul lumii nu poate fi decât o apocalipsă.
Acest gazel, gnomic în aparenţă, este un pamflet, un strigăt de disperare, un semnal de alarmă. Aste un gazel amar, dar o meditaţie lucidă a realităţilor de azi. Desigur totul apare într-o hiperbolizare augmentativă, cumulativă.
Se remarcă monorima, care induce un cântec în surdină, o monodie, în spiritul general al textului.
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.