GAZELUL CAVALERULUI UCIS DE UN ASASIN ANONIM
Nu mi-am propus să cânt la clavecin,1
Nici sorţii să îi fiu doar concubin.2
Întreaga viaţă-am fost un spadasin,3
Cu ilustru blazon, dar anonim.4
Cândva mă credeam un prinţ bizantin,5
Refugiat pe-acest ţărm levantin,6
Credeam într-un univers demn, creştin,7
Aveam pe piept un crin alb florentin.8
N-am fost nicicând trădător, cabotin. 9
Când templier, 10 când umil capucin, 11
Când filfizon,12 ceva mai libertin:
De vină este mediul citadin.13
Purtam o capă largă, bleumarin,14
Peste-o tunică roşie carmin.15
Eram frumos, cu-n aer feminin,16
Şi tânăr – cum ne – apare – un androgin.17
Aveam faţă albă, de caolin,18
Şi luptam pentr-un amor clandestin.19
M-a ucis un anonim asasin,20
Într-un amurg de rubin, opalin.21
Aud acum chemări de muezin,22
Şi înţeleg că moartea-i doar suspin.23
Lucian Strochi
GAZELUL CAVALERULUI UCIS DE UN ASASIN ANONIM (25)
Nu mi-am propus să cânt la clavecin,1 – cavalerul dispreţuieşte viaţa de salon, preferând lupta.
Nici sorţii să îi fiu doar concubin.2 – nu se împacă cu soarta aşa cum e ea, ci încearcă să o schimbe
Întreaga viaţă-am fost un spadasin,3 – adică un om al armelor, a luptei directe, a disputelor.
Cu ilustru blazon, dar anonim.4 –blazonul său e atât de vechi,încât a devenit anonim, nimeni nemaiştiind cui îi aparţin însemnele heraldice şi care e semnificaţia lor.
Cândva mă credeam un prinţ bizantin,5 – cavalerul crede că într-o altă viaţă a ajuns în Orient, fiind o personalitate a Bizanţului.
Refugiat pe-acest ţărm levantin,6 –adică pe ţărmul răsăritean al Mării Mediterane, necucerit încă de turci.
Credeam într-un univers demn, creştin,7 –ca orice cruciat şi creştin.
Aveam pe piept un crin alb florentin.8 – crinul florentin şi crinul francez sunt aproape identice, oricum greu de diferenţiat, mai ales ca element dinamic.
N-am fost nicicând trădător, cabotin. 9 –cavalerul se reclamă ca fiind un cavaler fără teamă şi reproş, adică un cavaler exemplar.
Când templier, 10 – templierii erau cruciaţi înarmaţi.
când umil capucin, 11 – capucinii erau călugări franciscani, printre altele propovăduind pacea, înţelegerea.
Când filfizon,12 ceva mai libertin: – cavalerul îşi recunoaşte şi câteva păcate, oricum nu capitale.
De vină este mediul citadin.13 –oraşul, cetatea erau văzute încă din evul mediu ca fiind locuri ale pierzaniei
Purtam o capă largă, bleumarin,14 –îmbrăcămintea cavalerului, prin cromatică, poate aparţine oricui.
Peste-o tunică roşie carmin.15 –culorile nu sunt totuşi neobişnuite, ci frecvente în evul mediu.
Eram frumos, cu-n aer feminin,16 – prototipul este Tânărul cavaler, dintr-un tablou al lui Carpaccio.
Şi tânăr – cum ne – apare – un androgin.17 –androginii, efebii, tinerii din Vârsta de aur, nu aveau o vârstă certă, ci păreau adolescenţi permanent.
Aveam faţă albă, de caolin,18 –albul este o culoare a virtuţii, întrucât arăta originea nobilă a cuiva, care nu e obligat să muncească în natură, să se expună în acest fel razelor solare.
Şi luptam pentr-un amor clandestin.19 –cavalerul îşi mărturiseşte abia acum păcatul iubirii nebinecuvântate de biserică şi oameni.
M-a ucis un anonim asasin,20 – este ucis, fără să ştie cine l-a ucis, poate de o rudă sau chiar de un iubit al tinerei sale iubite.
Într-un amurg de rubin, opalin.21 – amurgul, am văzut deja, este o anticameră a morţii.
Aud acum chemări de muezin,22 – vers ambiguu, semnificând chiar despărţirea sa de credinţă sau faptul că e ucis pe un tărâm străin.
Şi înţeleg că moartea-i doar suspin.23– moartea e prea rapidă, dar nedureroasă.
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.