BOCET DE FEMEIE PENTRU BARBATUL UCIS (2)

BOCET DE FEMEIE PENTRU BĂRBATUL UCIS                  

 „De ce eşti întunecat,1acest bocet este interesant din punct de vedere tehnic întrucât este realizat sub forma unui dialog. Dialogul e purtat între o tânără neştiutoare şi Soare. Versul e ambiguu întrucât nu ştim dacă e vorba de soarele întunecat din cauza norilor sau e vorba de acel celebru soare negru al melancoliei, soare personificat, care reacţionează la toate durerile lumii.

Soare, de aur curat?”2soarele e văzut ca autoritate supremă, de o valoare inestimabilă (aur curat). Dialogul dintre soare şi femeie este până la urmă dialogul dintre cer şi pământ, dintre foc şi lut.

„Poate încă n-ai aflat,

Ce s-a întâmplat,

Cu al tău bărbat!”3soarele are datoria morală de a fi mesagerul tuturor întâmplărilor petrecute în imperiul său. Prin urmare el trebuie să îi spună femeii ce s-a întâmplat cu soţul ei. Atu ci când e vorba de o crimă, toate lucrurile vorbesc.

„Al meu bărbat,

A plecat din sat,

După scăpătat,

Dar vine pe-nserat

Că-i om aşezat.”4femeia îşi exprimă deplina încredere în bărbatul ei, plecat cu treburi ziua întreagă.

„Dragă,-al tău bărbat,

Mort e şi lăsat,5soarele o anunţă de moartea soţului brutal, fără menajamente, ştiind-o poate o femeie puternică.

În câmpul cu ştir,6am mai discutat despre ştir. În popor ştirul nu e altceva decât o buruiană oarecare şi, ca orice, buruiană, e nefolositor.

Fără de chimir,7adică jefuit, tâlhărit, dar în acelaşi timp lăsat fără vreo identitate. Doar el, Soarele,  recunoaşte în mort pe soţul femeii.

Făr-de cimitir”.8orice mort are dreptul la un mormânt, la un loc al său printre alţi morţi. Credinţa populară e puternică şi atunci când nu se găseşte mortul, pierit într-o bătălie sau într-un loc necunoscut, i se face totuşi o înmormântare, iar în sicriu se pune un trunchi de lemn, de mărimea (înălţimea) mortului. E vorba de cenotaf, termen ce vine din greacă (kenos= gol, tafos= mormânt). Cenotaful este un mormânt simbolic, făcut în memoria unei persoane care a murit în altă parte (naufragiu, război, călătorie etc.).

„Soare, luminate,

Asta nu se poate,

Cine să-l omoare,

Când zile mai are,9  – reacţia soţiei este promptă, ea refuzând ştirea chiar dacă vine de la o autoritate supremă. Ca şi în alte cazuri, o moarte prea timpurie pare nefirească, nedreaptă şi chiar imposibilă.

Că e tânăr şi fălos,

La trup luminos,

La suflet milos,

La minte mintos.”10 argumentele soţiei transformă bocetul într-o baladă. Uimirea nu a devenit încă tragică. În acelaşi timp, această enumerare a calităţilor soţului o auto pregăteşte pe soţie pentru realitatea tristă de care inconştientul începe să o conştientizeze.

„Dragă nevastă,

A căzut năpastă,

Doar pe lumea astă.11impresionat de demnitatea, credinţa şi de puterea de autoiluzionare a femeii, soarele o asigură că bărbatul ei nu a murit decât pe „lumea astă”.

Domnul bine-l ştie

Şi, cu veselie,

Va ajunge-n rai,

Spaimă să nu ai.”12Ţinându-se cont de calităţile bărbatului, evidenţiate chiar de femeie, Dumnezeu (sau poate Soarele devenit Dumnezeu, sau poate Dumnezeu deghizat în Soare), soţul ei „va ajunge în Rai”.

„Soare înţelept,

Asta nu e drept,

Soţul meu să plece,

Să rămână rece,

Să fie ucis,

Nici în negru vis.”13deşi pentru orice om a ajunge în rai poate fi un ideal suprem, femeie refuză „propunerea” întrucât trebuie pedepsită crima.

„Dragă mea femeie,

Limpede scânteie,14soarele se arată ca fiind un părinte al naturii, implicit al femeii. Această apartenenţă e sugerată de metafora „limpede scânteie”, soarele alegând metafora din sfera luminii,adică dintr-o zonă pe care o cunoaşte bine şi pe care o stăpâneşte.

Poţi acum a-l plânge,

Cu lacrimi de sânge.”15 –i se permite chiar femeii să aibă sentimente, să-l poată plânge, sintagma lacrimi de sânge fiind des folosită în folclor şi evidenţiază un tragism absolut.

„Vai, bărbatul meu,

Ce mi te-a dat Dumnezeu,16soţia recunoaşte autoritatea divină atât a naşterii lor, cât şi a căsătoriei religioase, dar se adresează acum soţului ei, în speranţa iluzorie că totuşi s-ar putea să nu fie mort.

Lasă-mă în locul tău,17soţia procedează ca o adevărată mamă sau îndrăgostită,   sacrificându-se pe sine în locul celui mort.

Lasă-mă să mor doar eu,18ar fi bucuroasă dacă sacrificiul ei ar fi acceptat de divinitate.

Înecată într-un tău,19  – îşi asumă chiar o moarte anonimă, similară celei de care a fost anunţată de către soare.

Doar de dorul tău.”20iubirea femeii a rămas intactă, nici moartea nu îi poate despărţi. Se demonstrează încă o dată faptul că dragostea este singura replică reală, viabilă, dată morţii.

„Soare-ntunecat,

Spune încă-odat,

Ce s-a întâmplat,

Cu al meu bărbat?”21finalul bocetului este impresionant, femeia renunţând la dialogul înfiripat cu soţul ei, adresându-se din nou soarelui întunecat, cerându-i să repete anunţul, nevenindu-i să creadă că soţul ei a murit cu adevărat. Acest bocet nu are o intensitate foarte mare, este un bocet cu surdină, dar zbuciumul interior al femeii este remarcabil, veridic, impresionant, un plâns fără lacrimi.