RONDELUL APOCALIPSEI

Mi-e mâna cumpăna vechii fântâni1

Şi verde ochiu-adânc îmi e complice;2

O sete amarnic vine din bătrâni,3

Cum sete e şi bobul spart în spice.4

Pământul urlă galben, scos din ţâţâni,5

Pe răni uscate, vântul pune bice.6

Mi-e mâna cumpăna vechii fântâni7

Şi verde ochiu-adânc îmi e complice.8

E-o linişte grea, căci nu mai latră câini9

Şi-n gură simţi mirosul de alice.10

Pe viaţă şi moarte demoni sunt stăpâni11

Şi timpul însuşi vrea să se despice:12

Mi-e mâna cumpăna vechii fântâni.13

Lucian Strochi

RONDELUL APOCALIPSEI  

  Mi-e mâna cumpăna vechii fântâni1  – acest rondel pare un pastel şi într-o oarecare măsură, din punct de vedere imagistic, chiar este. În acelaşi timp trebuie să fi  atenţi la simbolurile prezente. Mâna este o cumpănă, dar şi o balanţă. Toate lucrurile care trec prin mână sunt vitale, asemenea apei dintr-o fântână.

Şi verde ochiu-adânc îmi e complice;2 –se remarcă şi în acest rondel o puternică antropomorfizare a naturii. Ochiul uman devine ochiul fântânii şi invers.

 O sete amarnic vine din bătrâni,3  – fântâna este legată de ideea de sete, mai exact de potolire a setei. Dar în text sensul cuvântului sete este unul denotativ, cum ar fi setea de cunoaştere.

 Cum sete e şi bobul spart în spice.4  – această sete este prezentă oriunde în lume. Bobul spart în spice are sete de a trăi. Setea e văzută aici ca un principiu activ, cu valori pozitive.

 Pământul urlă galben, scos din ţâţâni,5  – tot datorită setei, pământul ţipă după apă, se răzvrăteşte, îşi iese din ţâţâni asemenea unei porţi.

 Pe răni uscate, vântul pune bice.6pe arşiţă, setea capătă dimensiuni apocaliptice, vântul biciuieşte pământul plin de răni. Pământul devine un adevărat martir.

 Mi-e mâna cumpăna vechii fântâni7într-o asemenea apocalipsă, din cauza secetei, mâna devine scheletică sau se lignifică.

 Şi verde ochiu-adânc îmi e complice.8 ideea de viaţă este salvată de ochi, rămas viu. El înseamnă şi ochi de apă.

 E-o linişte grea, căci nu mai latră câini9liniştea, altădată patriarhală, se transformă în nelinişte. Câinii nu mai latră, semn că acolo nu mai este viaţă.

 Şi-n gură simţi mirosul de alice.10ai prefera o moarte rapidă prin împuşcare unei morţi lente.

 Pe viaţă şi moarte demoni sunt stăpâni11începe delirul, agonia, apariţia demonilor, halucinaţiile.

 Şi timpul însuşi vrea să se despice:12 cataclismul e total. Până şi imperturbabil, indiferentul timp se despică, participă la această imagine generală a dezolării.

 Mi-e mâna cumpăna vechii fântâni.13 –doar omul poate supravieţui, fiind util altora şi dincolo de moarte. Aşa cum moartea unui erou nu-i foloseşte eroului, ci celorlalţi.

Structura rondelului: 13 versuri, versurile 1,7,13  identice; la fel versurile 2 şi 8. Rimele sunt două: ababababababa (rimă încrucişată).