RONDELUL APOCALIPSEI
Mi-e mâna cumpăna vechii fântâni1
Şi verde ochiu-adânc îmi e complice;2
O sete amarnic vine din bătrâni,3
Cum sete e şi bobul spart în spice.4
Pământul urlă galben, scos din ţâţâni,5
Pe răni uscate, vântul pune bice.6
Mi-e mâna cumpăna vechii fântâni7
Şi verde ochiu-adânc îmi e complice.8
E-o linişte grea, căci nu mai latră câini9
Şi-n gură simţi mirosul de alice.10
Pe viaţă şi moarte demoni sunt stăpâni11
Şi timpul însuşi vrea să se despice:12
Mi-e mâna cumpăna vechii fântâni.13
Lucian Strochi
RONDELUL APOCALIPSEI
Mi-e mâna cumpăna vechii fântâni1 – acest rondel pare un pastel şi într-o oarecare măsură, din punct de vedere imagistic, chiar este. În acelaşi timp trebuie să fi atenţi la simbolurile prezente. Mâna este o cumpănă, dar şi o balanţă. Toate lucrurile care trec prin mână sunt vitale, asemenea apei dintr-o fântână.
Şi verde ochiu-adânc îmi e complice;2 –se remarcă şi în acest rondel o puternică antropomorfizare a naturii. Ochiul uman devine ochiul fântânii şi invers.
O sete amarnic vine din bătrâni,3 – fântâna este legată de ideea de sete, mai exact de potolire a setei. Dar în text sensul cuvântului sete este unul denotativ, cum ar fi setea de cunoaştere.
Cum sete e şi bobul spart în spice.4 – această sete este prezentă oriunde în lume. Bobul spart în spice are sete de a trăi. Setea e văzută aici ca un principiu activ, cu valori pozitive.
Pământul urlă galben, scos din ţâţâni,5 – tot datorită setei, pământul ţipă după apă, se răzvrăteşte, îşi iese din ţâţâni asemenea unei porţi.
Pe răni uscate, vântul pune bice.6 – pe arşiţă, setea capătă dimensiuni apocaliptice, vântul biciuieşte pământul plin de răni. Pământul devine un adevărat martir.
Mi-e mâna cumpăna vechii fântâni7 –într-o asemenea apocalipsă, din cauza secetei, mâna devine scheletică sau se lignifică.
Şi verde ochiu-adânc îmi e complice.8 – ideea de viaţă este salvată de ochi, rămas viu. El înseamnă şi ochi de apă.
E-o linişte grea, căci nu mai latră câini9 –liniştea, altădată patriarhală, se transformă în nelinişte. Câinii nu mai latră, semn că acolo nu mai este viaţă.
Şi-n gură simţi mirosul de alice.10 –ai prefera o moarte rapidă prin împuşcare unei morţi lente.
Pe viaţă şi moarte demoni sunt stăpâni11 –începe delirul, agonia, apariţia demonilor, halucinaţiile.
Şi timpul însuşi vrea să se despice:12 –cataclismul e total. Până şi imperturbabil, indiferentul timp se despică, participă la această imagine generală a dezolării.
Mi-e mâna cumpăna vechii fântâni.13 –doar omul poate supravieţui, fiind util altora şi dincolo de moarte. Aşa cum moartea unui erou nu-i foloseşte eroului, ci celorlalţi.
Structura rondelului: 13 versuri, versurile 1,7,13 identice; la fel versurile 2 şi 8. Rimele sunt două: ababababababa (rimă încrucişată).
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.