OANA CATALINA GAVRILIU SI REFACEREA UNIVERSULUI REGASIT

OANA – CĂTĂLINA  GAVRILIU este un artist plastic din Neamţ, născută în iulie 1971, la Piatra Neamţ.

Educaţie artistică  formală s-a desfăşurat fără sincope  incluzând cursuri de: Arte decorative şi design, Casa Studenţilor Iaşi 1990- 1995  Pictură, grafică, arte decorative şi design, Casa Studenţilor Iaşi1995- 2000 2006- 2009      Pictură, Şcoala populară de arte ,,Carmen Saeculare”, Piatra Neamţ Master, Grafică, Facultatea de Arte Vizuale și Design, Universitatea de Arte,,George Enescu” Iaşi  2012- 2014

Din  aprilie 2015 este membru stagiar al UAP din România, filiala Piatra Neamț- Secțiunea Grafică, iar din 2017 este membru titular al UAP.

Activitatea expoziţională este foarte bogată, incluzând participări la Bienale, expoziţii de grup şi expoziţii personale. Iată câteva dintre acestea: Bienale (numai ultimii 3 ani):2014- International Biennial ,,Danubiana” Silistra- Ruse  , Bulgaria;International Biennial ,,Balkanica” Veliko-Turnovo, Bulgaria;Bienala concurs de Artă Plastică ,,Gheorghe Petraşcu” -Complexul Naţional Muzeal ,,Curtea Domnească” Târgovişte, România; 2015- International Biennial of Art ,,Cartographic – the land of artists”, Art Gallery Ruse, Bulgaria;International Biennial of Art ,,Perugiana.ro- Atteggiamenti contemporanei rumeni”, Perugia, Italia;Bienala Internațională de Gravură Contemporană- ediția I, Palatul Culturii, Iași (itinerată la Muzeul Național de Artă al Moldovei- Chișinău);Bienala Internațională de Gravură- ediția IV, Centrul Expozițional C. Brâncuși, Chișinău, Republica Moldova;Bienala Națională de Artă Plastică ,,Lascăr Vorel”- ediția XIV, Muzeul de Artă, Piatra Neamț; Bienala –Concurs de Gravură ,,Gabriel Popescu”- ediția V, Complexul Naţional Muzeal ,,Curtea Domnească” Târgovişte, România;2016- Bienala Internațională de Arte Miniaturale ( BIAMT 2016), Facultatea de Arte și Design, Timișoara; Bienala Internațională de grafică mică, ediția II, Muzeul Unirii, Iași;Virtual Biennale Prague 2016-Prague International Art & Design Exhibition,  Altán Klamovka Gallery, Praga, Cehia; Bienala Internațională de Print București BIPB, Centrul cultural ,,Palatele Brâncovenești de la porțile Bucureștiului” din Mogoșoaia, București; Bienala Concurs de Artă Plastică Gheorghe Petrașcu, ediția a XIII-a, Muzeul de Istorie, Târgoviște; Bienala Internațională ,,Ion Andreescu”,  ediția a X-a, Galeriile de Artă ,,Ion Andreescu”, Buzău; 2017- International Biennial of Art „Danubiana”, II edition,  Ruse Art Gallery, Ruse, Bulgaria; Bienala Internațională de Gravură Contemporană BIGC- ediția a II-a, Palatul Culturii, Iași (itinerată la Muzeul Național de Artă al Moldovei- Chișinău). Expoziţii  personale: 2000 –  Colaje şi natură statică – Biblioteca Judeţeană G.T. Kirileanu – Piatra Neamţ; 2001 – ,,Ipostaze”- Galeriile de artă ,,Topart”  – Piatra Neamţ2003 – ,,Miniaturi” – Banca ,,Unicredit” – Piatra Neamţ;,,Compoziţii florale”- Galeriile de artă ,,N. Tonitza”- Bârlad;Expoziţie de pictură ,,Floralia”, editia XIII- Casa de Cultură ,,Ion Creangă”- Târgu Neamţ;2004- ,,Siluete”- Galeriile de artă ,,Topart”  – Piatra Neamţ;2005- ,,Peisaje mentale”- Galeriile de artă ,,Topart”  – Piatra  Neamţ; 2007- ,,Colaje”- Sediul Poliţiei Judeţene Neamţ- Piatra Neamţ; 2010-  Expoziţie de pictură ,,Floralia” editia XX- Casa de Cultură ,,Ion Creangă”- Târgu Neamţ;,,Expoziţie de icoane”-Fundaţia ,,Drept credinciosul Voievod Stefan cel Mare şi Sfânt” – Piatra Neamţ; 2011- ,,Grecia în acuarelă”- Biblioteca Judeţeană G.T. Kirileanu- Piatra Neamţ; 2012- ,,Grecia, în ulei şi acuarelă”- Biblioteca Judeţeană G.T. Kirileanu – Piatra Neamţ; 2017- ,,Expoziție de grafică”- Sestri Art Gallery- Piatra Neamț.

În 2015 a obţinut Premiul ,,Pieter Paul Rubens 2015” la  Lecce, Italia.

Inteligentă, ambiţioasă, capabilă mereu de acumulări fertile, abordând cele mai insolite formule plastice, de la acuarelă la colaj, de la uleiul pe pânză la icoana în tempera, Oana Cătălina Gavriliu excelează în portret şi de silueta umană semn că nu s-a despărţit definitiv de prima dragoste (este inginer textilist şi talentat designer).

Preferă culorile vii (albastrul cobalt,albastrul de Delft, ocrul, galbenul crom, roşul permanent, verdele crom şi smarald), obţinând portrete neconvenţionale (Fata cu părul albastru, Autoportret).

Ultima sa expoziţie, din 2017, este un duplex intitulat Mix Age realizat în parteneriat cu graficianul Mihail Voicu din Iaşi surprinde prin sobrietate, prin paleta de culori redusă, prin jocurile de griuri, negru şi alb, printr-o tehnică a colajului bine cumpănită.

E o expoziţie manifest, cu propuneri îndrăzneţe (omul apare esenţializat, un fel de „omuleţ al lui Gopo”, dar extrem de activ gestualist în câmpul plastic).

Este o reîntoarcere la copilărie atunci când copiii se jucau cu cuburi încercând să reconstituie un peisaj sau un portret potrivind corect cele şase fete ale fiecărui cub sau altfel spus un „logo” sau un „puzzle”. Dar poate cea mai adevărată afirmaţie ar fi aceea că artista a învăţat bine lecţia artiştilor anonimi din eneolitic cei care au decorat ceramica de Cucuteni, cu un sin gur element. Spirala, dar permanent tăiată, aşa încât nici un vas nu seamănă ca decoraţie cu altul. A compune, a descompune şi a recompune lumea nu e doar un exerciţiu mintal sau artistic. E o încercare de a cunoaşte şi de a îmblânzi lumea. Or, artistul autentic tocmai asta încearcă: să (ne) îmblânzească lumea.

Expoziţia realizată împreună cu Mihai Voicu nu e un simplu duplex, ci un dialog. De fapt tema principală a acestei expoziţii este drama comunicării, de fapt imposibilitatea noastră de a comunica. Prin urmare, la Oana Gavriliu,  omul va coexista cu frânturi din  ziare, cu enunţuri eliptice, incomplete, exact ceea ce se întâmplă cotidian. Dar ceea ce este mai grav este că se va pierde unitatea structurală a lumii. Vom vedea doar detalii, niciodată întregul. Prin urmare şi culorile se degradează, supravieţuieşte doar ocrul şi sepia. Iar omuleţii de semafor  dansează expresiv încercând coregrafii celeste. Propunerea Oanei în această expoziţie este de fapt o singură, unică  lucrare, e drept modulară, un dialog mut, gestual, niciodată paraverbal, între sacru şi profan.

Lucian STROCHI