DONATORII DE SUFLETE (12)

„Richard Swinburne a scris: „Sufletele sunt obiecte imateriale cu proprietăți mentale. Au senzații și gânduri, dorințe și credințe și îndeplinesc acțiuni intenționate. Sufletele sunt părți esențiale din ființele umane”.”

„În hinduism, cuvintele cele mai apropiate în corespondență cu sufletul sunt Jiva, Atman și Purusha, însemnând Sinele individual.”

„Potrivit jainismului, Sufletul (Jiva) există, având o existență separată de corpul care îl găzduiește. Orice făptură vie (bacterie, plantă, animal sau om) are suflet. Sufletul este diferențiat de non-Suflet sau realitate nevie (ajiva) ce constă în: materie, timp, spațiu, mediu de mișcare și mediu de odihnă.

Pentru jainiști, moksa este realizarea sufletului și salvarea lui. Iată câteva citate din Pankastikayasara, un text jainist din secolul I, scris de Acharya Kundakunda.

Calitățile sufletului și stările sale de existență sunt descrise în versetul 16: „Jiva (Sufletul) și Dravyas (substanțele) sunt reale. Calitățile Jiva sunt cetana, însemnând conștiință, și upoyoga adică cunoaștere și percepție. Sufletul se manifestă în forma următoare: ca un deva, însemnând semizeu, ca un om, ca o ființă infernală sau ca o plantă sau un animal”. În versetul 18: „Deși sufletul trăiește atât prin naștere, cât și prin moarte, nu este nici distrus și nici creat”.”

„În Bhavapahuda, gatha 64, Acharya Kundakunda afirmă:

„Sufletul este fără gust, fără culoare și nu poate fi perceput prin cele cinci simțuri. Conștiința este principala însușire. Cunoaște sufletul pentru a fi liber de orice sex și nelegat de orice dimensiune, formă sau mărime”.”

„Potrivit jainismului, sufletul este indestructibil și permanent din punct de vedere al substanței. Este temporar și mereu schimbător din punct de vedere al caracteristicilor lui. În Bhagvatisutra, răspunsurile lui Mahaviras sunt impresionante:

Gutama: – Este sufletul permanent sau nepermanent?

Mahaviras: – Sufletul este atât permanent, cât și nepermanent. Din punctul de vedere al substanței este etern. Din punctul de vedere al caracteristicilor trece prin naștere, descompunere și distrugere și astfel este nepermanent.”

„Sufletul este întotdeauna găsit a fi în legătură (împreună cu karma sa) încă de la lipsa de început a timpului și de aici trece continuu prin cicluri de nașteri și moarte în patru stări de existență până când atinge eliberarea (Moksa): ca un semizeu, ca un suflet chinuit, ca o ființă umană, ca un animal, plantă sau microorganism.”

„În sikhism, Sufletul (atma) este considerat ca fiind o parte din Sufletul Universal, ce este Dumnezeu (Parmatma). În cartea sacră Sri Guru Granth Sahib se spune: „Dumnezeu este în Suflet și Sufletul este în Dumnezeu”.”

„Taoismul afirmă că fiecare persoană are două tipuri de suflet numite hun și po, ce sunt yang și yin. Taoismul crede în zece suflete, sanhunqipo, trei hun și șapte po. Po-ul este conectat la trupul mort din mormânt, în timp ce hun-ul este conectat la o bucată ancestrală.”

„Încrucișând anumite religii, rezultă termenul de teriantropie spirituală, adică credința că o persoană are o conexiune spirituală, emoțională  sau mentală cu un animal.”

„În Teosofie „sufletul este domeniul activității noastre psihologice (gândirea, emoțiile, memoriile, dorințele, voința etc.), cât și al fenomenelor paranormale sau psihice (percepția extrasenzorială, experiențele extracorporale)”. Sufletul nu este cea mai înaltă dimensiune a ființelor umane, plasându-se undeva la mijloc. Mai înalt este Spiritul, considerat a fi adevăratul Sine. Spiritul este etern și incoruptibil, sufletul nu. Sufletul este „câmpul de luptă” dintre bine și rău, dintre corpul material și sinele spiritual.”

„G. I. Gurdjieff crede că nimeni nu se naște cu un suflet. Trebuie să creăm unul în cursul vieții noastre. Fără suflet, am muri „precum un câine”.”

Lucian Strochi