Secrete din atelierul de creaţie: Sonetul iubirii (XVI-italian)
SONETUL IUBIRII1 (XVI-ITALIAN)
Vrei glas2 iubire3? iată-mă cuvânt4
Şi preot sunt5 cântându-mi aleluia.6
Minciună vrei?7 vezi măştii mele muia.8
Vrei depărtări?9 zăpadă-ţi sunt şi cânt.10
Să poţi iubi, vrei suflet sfânt?11
Femeie fii şi piară-atunci statuia;12
Păstrezi doar sânul greu, precum gutuia.
Vrei trupul meu? îţi sunt pământ.13
Sunt cercul înflorind într-o fântână,14
Părinte,15 frate,16 primul tău născut.17
Durere vrei? sunt clopotul tău mut.18
Fior de cauţi, sânge-ţi sunt şi vână,19
Dar mă aşteaptă să te prind de mână,20
Senin s-adorm, în umbră de sărut.21
SONETUL XVI1
1 În penultima versiune s-a numit „Sonetul iubirii”.
2 vrei glas – pentru a putea fi exprimată, iubirea are nevoie de un glas.
3 iubire – iubirea poate fi văzută ca o abstracţiune, dar şi printr-un concret : iubito. Ambiguitatea măreşte expresivitatea poetică. În fond, este vorba de o accepţie şi concepţie a don juanismului : iubita văzută ca iubire. Cu alte cuvinte, Don Juan nu iubeşte femei, ci Femeia; nu iubim iubita, ci Iubirea.
4 iată-mă cuvânt – din nou o ambiguitate fertilă. Iată-mă cuvânt poate însemna atât iată-mă sunt cuvânt (pentru a fi glas), dar şi iată-mă cuvânt adică cuvântez, vorbesc.
5 preot sunt – poetul este preotul iubirii sale, binecuvântând (u-şi) iubirea. A binecuvânta poate fi citit de asemenea în două feluri : a binecuvânta şi a bine cuvânta, limbajul poetic fiind superior prin ritm şi ambiguitate, prin sensurile multiple pe care le poate declanşa, limbajului prozei.
6 cântându-mi aleluia – din nou ambiguitate. Aleluia este atât un refren de laudă în cântările bisericeşti, cât şi un cântec de înmormântare, având semnificaţia lui amin (totul s-a sfârşit).
7 minciună vrei – iubirea înseamnă şi iluzie. (Pentru sublinieri, vezi în continuare).
8 vezi măştii mele muia – iluzia este aceea care permite descifrarea frumuseţilor ascunse sub mască. Versul 3 din acest sonet este interesant şi fonic, prin aliteraţiile lui „m” şi a lui „v” (acesta din urmă cu rol de cezură). „M” semnifică murmurul, şoapta – specifice glasului iubirii. Iubirea nu se declamă, se declară. Neatestată în prea multe dicţionare, substantivul muia semnifică faţă, figură. Se regăseşte adesea în expresia argotică a făcut o muie (adică o figură, faţă) surprinsă. Există, tot argotic, expresia l-a lovit (atins) la muian, adică în figură, în zona capului. Cuvântul „muia” a fost contestat de unii „purişti”; aceştia opiniau că nu are ce cânta într-un sonet.
9 vrei depărtări – depărtarea semnifică tristeţe, nostalgie, romantism. Folosirea pluralului amplifică sentimentul.
10 cânt – muzica este abstractă, deci îndepărtată. Are însă avantajul de a fi universală.
11 suflet sfânt – întreg sonetul este o suită de întrebări şi de răspunsuri. Dialogul iubirii are tocmai această caracteristică: de a conţine multe semne de întrebare. Versurile 5 şi 6 din sonet sunt contradictorii, oferind (şi conţinând) o surpriză. Iubitul nu oferă partenerei sale suflet sfânt , adică o iubire platonică, lipsită de împlinirea iubirii (ca act fizic), ci tocmai iubirea totală. Este ceea ce, de fapt, îi va reproşa, lui Pigmalyon, într-un alt sonet, Galateea : faptul că sculptorul nu a văzut în ea o femeie în carne şi oase, ci o statuie.
12 statuia – trebuie acceptat aici şi un sens figurat.
13 vrei trupul meu îţi sunt pământ – aluzie la cuplul biblic Adam şi Eva, dar şi la faptul că iubitul poate accepta din partea iubitei orice, inclusiv ideea de a fi pământul pe care picioarele ei calcă.
14 fântână – din nou bărbatul ca geniu al posesiunii.
15 părinte – din nou, ca în precedentul sonet, ipostazele relaţiei iubit-iubită.
16 frate – idem.
17 primul tău născut – idem.
18 clopotul tău mut – clopotul mut este mult mai dramatic decât clopotul care bate, aşa cum un mut e mai dramatic decât un om care se poate exprima verbal.
19 vână – contopirea dintre cei doi iubiţi trebuie să fie totală: nu doar sângele trebuie să fie comun (şi de împrumut), dar chiar şi vâna (cu sensul de venă, dar şi de forţă, putere). Popular se spune a (-i) face o injecţie în vână, a (-i) lua sânge din vână, dar şi a avea vână, a fi vânjos.
20 mână – sensul aici este de regăsire a jumătăţii ideale, dar şi de logodnă, cununie, căsătorie.
21 senin s-adorm sub umbră de sărut – din nou aliteraţie, de data aceasta a lui „s”, această literă semnificând liniştea, somnul, susurul izvorului. Sonetul se termină graţios, surprinzător poate. Iubirea devine tandreţe. În acelaşi timp, trebuie acceptată şi varianta unui somn activ ; somnul, visul fiind un decor ideal al unei poveşti de dragoste. Nu degeaba G. Călinescu afirma că poeziile de dragoste ale lui Eminescu sunt făcute cu somnoroasă.
Lucian Strochi
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.