FLORI ÎN PICTURA ROMÂNEASCĂ

LA MUZEUL DE ARTĂ

Alma-Redlinger-MagnoliiExpoziţia FLORI ÎN PICTURA ROMÂNEASCĂ deschisă recent la Muzeul de Artă din Piatra-Neamţ se vrea atât un omagiu adus primăverii din noi, cât şi o demonstraţie, un joc atemporal, dar şi diacronic, pe simeze întâlnindu-se lucrări semnate de Aurel Băeşu, I.Raţiu, C. Isachie, Dimitrie Gheaţă, Virgil Mihăilescu-Craiu, Nicolae Milord, L. Mironescu, Eugen Crăciun, V. Hoeflich, E. Greculesi, Dem Iordache,Elena Uţă-Chelaru, N. Blei, A. Nedel, Ion Bitzan, S. Cambir, Alma Redlinger.

Lipsesc, surprinzător, Valahil Moraru şi, îndeosebi, Iulia Hălăucescu. Surprizele nu lipsesc (un Bitzan aflat la începuturile sale, pictorul evoluând ulterior în alte direcţii, un Dimitrie Gheaţă cu o lucrare excelentă, reprezentativă pentru orice muzeu, trădându-şi culorile tari, reci, montane, cu care s-a impus în plastica românească, un C. Isachie aflat în „excelentă formă”; florile sale sunt vii, au umiditate, sunt tactile, cu o dinamică în spirală a galbenului absolut remarcabilă, cu smalţuri excelent irizate.

Virgil Mihăilescu – Craiu şi Nicolae Milord sunt la cea mai înaltă cotă a lor, iar L. Mironescu revine prin această expoziţie în atenţia publicului nemţean.

Aurel Băeşu rămâne un clasic al plasticii noastre, iar S. Cambir şi Alma Redlinger revoluţionează natura statică prin cucerirea (prin sugestie în primul caz, prin compoziţie în al doilea) spaţiul pictural considerat înainte de contrast şi devenit ulterior funcţional, integrat şi reflexiv. Unitară nu doar prin tematica propusă, cu fine salturi diacronice, expoziţia – excelent gândită de artista Violeta Dinu – fără să fie o expoziţie eveniment, rămâne o expoziţie de referinţă: sobră, echilibrată, didactic (în sensul bun al cuvântului).

Pentru nemţenii trecuţi de vârsta de mijloc, ea rămâne însă şi o „grădină a amintirilor”.

Lucian Strochi

(ASACHI, nr.63, p.9)