PLANSA ANATOMICA (LEMA)
N-am stat nicicând sub subţioara spaimei1
Şi m-am ferit de muşcătura faimei.2
Nervii-au rămas pentru mine copacul lichid3,
Prăbuşit în mine-un bulgăre galben, livid4
Şi stors de prea perfecta piatră a melancoliei…5
Un cort sfâşiat6, cutreierat de zborul ciocârliei,7
Despicând dublul rotund încrucişat al luminii,8
Alb, cum se răsfaţă, în petale, crinii,9
Visul lăptos al umanităţii10, încercând prin femur11
Un viitor mai amplu şi mai dur.12
Lucian Strochi
PLANŞĂ ANATOMICĂ (LEMĂ)155
N-am stat nicicând sub subţioara spaimei1 –ideea acestei leme mi-a venit examinând câteva planşe medievale, prezentând organele interne ale omului. Planşa anatomică avea ca decoraţiune chiar pielea umană, jupuită! Acest concret al imaginii şi al expresiei a fost urmat pe toată lungimea lemei. Subţioara este cea care asigură o protecţie perfectă. În plus subţioara este punctul de plecare al mâinii, dar şi al aripii.
Şi m-am ferit de muşcătura faimei.2– muşcătura faimei e chiar mai periculoasă decât muşcătura şarpelui sau a frigului
Nervii-au rămas pentru mine copacul lichid3, – imaginea nervilor într-un corp uman e comparabilă cu imaginea unui copac desfrunzit.
Prăbuşit în mine-un bulgăre galben, livid4 – bulgărele galben este chiar creierul uman.
Şi stors de prea perfecta piatră a melancoliei…5 –prea perfecta piatră a melancoliei este craniul, înfăţişat ca obiect al meditaţiei în atâtea gravuri medievale.
Un cort sfâşiat6, – pielea umană, cea care apără corpul uman, jucând rolul unui cort, este sfâşiată prin găuri (ochi, urechi, gură, sex, nări etc.)
cutreierat de zborul ciocârliei,6 –aluzie la aspiraţia spre înalt pe care o are omul.
Despicând dublul rotund încrucişat al luminii,7 –aluzie la cum se formează imaginea cu ajutorul celor doi ochi
Alb, cum se răsfaţă, în petale, crinii,8 – crinul apare ca o floare care e răsfăţată de petale generoase, acestea alcătuind ca formă, simbolul heraldic al regalităţii franceze.
Visul lăptos al umanităţii9, – aici ambiguitate, lăptos putând însemnat ceţos, neclar, opac, sau dimpotrivă, plin de nutrienţi, fertil, ajutând viaţa şi speranţa
încercând prin femur10 –femurul este cel mai lung os uman. El devine simbolul morţii atunci când apare încrucişat cu un alt femur. Dar aceste femure încrucişate pot însemna şi semnul piraţilor, care pe lângă ideea de moarte, conţine şi ideea de răzvrătire.
Un viitor mai amplu şi mai dur.11 –dar femurul este şi un semn de identificare pentru om. În plus, scheletul „supravieţuieşte” celorlalte ţesuturi mai moi. Un om îşi perpetuează memoria după dezgropăciunea de la 7 ani de la moarte şi prin spălarea ritualică, oasele fiind îngropate a doua oară, ducând, paradoxal, mai departe, în timp şi cuget imaginea celui decedat.
În volumul de teatru, se găsesc multe meditaţii şi consideraţii asupra oaselor, inclusiv o odă a scheletelor. Ultimul vers se poate referi şi la moaşte, acestea având rolul de a salva viitorul unor credincioşi.
Lema este realizată prin multe oximoroane:
subţioara spaimei, muşcătura faimei, copacul lichid, bulgăre livid (plus personificare),
prea perfecta piatră a melancoliei (plus aliteraţia literei „p”, plus inversiune), dublul rotund încrucişat al luminii, visul lăptos.
Rima este împerecheată: spaimei – faimei lichid – livid melancoliei – ciocârliei luminii – crinii femur- dur. Se remarcă pe lângă aliteraţia deja amintită, aliteraţia literei „s” : N-am stat nicicând sub subţioara spaimei , precum şi asonanţa vocalei „i”, literă prezentă de 42 de ori la 70 de cuvinte.
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.