Cornel PAIU în dialog cu Lucian STROCHI– 30 iunie 2016 (18)

dialog-05-octombrie-dimineataCORNEL PAIU: Dar în critica universală?

LUCIAN STROCHI: Aş reţine două momente: cel din Franţa,  cearta dintre antici şi moderni din  cadrul Academiei Franceze (protagonist: Charles Perrault, aprig susţinător al modernilor), apoi disputa între critica marxistă  – care  încuraja realismul – şi… structuralism

CORNEL PAIU: Au fost situaţii când mari critici s-au înşelat scandalos asupra unei opere?

LUCIAN STROCHI: Da, cazurile Mateiu Caragiale, Mircea Eliade, Lucian Blaga, Camil Petrescu, Liviu Rebreanu. Mateiu Caragiale era văzut ca un sonetist cu ceva talent, dar puţini au intuit genialitatea Crailor de Curte-Veche. Eliade era văzut un scriitor erotic, aproape trivial. Lucian Blaga era considerat doar un tradiţionalist, Camil Petrescu un autor fără talent, ezitând între proză, teatru şi presă. Rebreanu era acuzat chiar că nu ştie să scrie.