GAZELUL PACII
Războiul pentru unii-i aventură,1
Iar pentru glorie, o uvertură.2
Unii susţin că e o vocaţie,3
Alţii, că pentru lume-i fundătură.4
Ca drept divin, deplin, al celor aleşi,
Demenţi susţin că vine din natură.5
Mândria de a apăra drapelul,6
Invocă alţi drept scuză-o semnătură,7
Sau aspră pedeapsă pentru un rebel,8
Ce nu-şi respectă propria postură.9
Invocând divinul ca pe-un atribut,10
Unii trimit chiar la sfânta scriptură.11
Eroi, morminte, oraţii, defilări, 12
Dar totul nu-i decât caricatură.13
Războiul l-aş închide, grav, în muzeu;14
E drept că pentru unii-i sinecură. 15
Vreau, pentru-a nu mai fi cumva tentaţii,
Să stea închis mereu într-o armură.16
Lucian Strochi
GAZELUL PĂCII 13
Războiul pentru unii-i aventură,1 – acest gazel este clar unul antirăzboinic. Se mimează totuşi o imparţialitate a prezentării, o neutralitate evident falsă, deşi adevărurile – parţiale – sunt juste. Cu alte cuvinte e adevărat că pentru anii, războiul e o aventură. Problema care se pune e dacă e normal să fie aşa.
Iar pentru glorie, o uvertură.2 – şi acest vers continuă logica versului precedent.
Unii susţin că e o vocaţie,3 –se vorbeşte despre vocaţia militară, despre mândria de a fi ofiţer etc.
Alţii, că pentru lume-i fundătură.4 – pacifiştii susţin că războiul e o întoarcere la omul cavernelor, cel care îşi rezolva toate problemele prin forţă, prin luptă.
Ca drept divin, deplin, al celor aleşi, – războiul poate să pară de esenţă divină, întrucât şi zeii purtau războaie.
Demenţi susţin că vine din natură.5 – unii apreciază că lupta pentru supravieţuire este o formă a progresului, învingătorii fiind mai pregătiţi pentru probele viitoare.
Mândria de a apăra drapelul,6 – drapelul este un simbol naţional. Pierderea drapelului în luptă însemna pierderea bătăliei. A muri sub drapel e cea mai mare onoare. Pângărirea unei drapel, arderea lui, apărarea drapelului poate fi un motiv de război.
Invocă alţi drept scuză-o semnătură,7 –e vorba de tratatele secrete sau nu care angajează două sau mai multe state într-un pact.
Sau aspră pedeapsă pentru un rebel,8 – uneori războiul poate porni şi din cauza unui persoane, dar atunci e vorba de obicei de un război civil.
Ce nu-şi respectă propria postură.9 – postura de împărat, rege, conducător, preşedinte, devenind tiran, dictator.
Invocând divinul ca pe-un atribut,10 – e vorba de război sfânt. Războiul sfânt poate fi purtat în numele unei religii sau pentru apărarea ţării.
Unii trimit chiar la sfânta scriptură.11 –războiul e prezent peste tot, chiar şi în biblie, precum şi în toate scrierile care cultivă eroismul, îndeosebi epopeile.
Eroi, morminte, oraţii, defilări, 12 –există în fiecare război o latură tragică şi una spectaculară, un război real şi unul de paradă şi/sau mediatic.
Dar totul nu-i decât caricatură.13 –versul e scris de un pacifist, care nu acceptă niciuna din ipostazele războiului.
Războiul l-aş închide, grav, în muzeu;14 – războiul trebuie să aparţină doar trecutului.
E drept că pentru unii-i sinecură. 15– există şi oamenii care profită de război, îndeosebi speculanţii şi cei care produc arme.
Vreau, pentru-a nu mai fi cumva tentaţii,
Să stea închis mereu într-o armură.16 –cu alte cuvinte, războiul trebuie închis în propria sa imagine.
Şi acest gazel este unul gnomic.
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.